Per-trein-naar-Peking.reismee.nl

Donderdag 5 augustus - Vertrek naar Peking (Beijing)

Om half zes sta ik op. Een uur later komt de reisleidster Biamba met chauffeur Josha me ophalen. Ik bedank beiden voor hun meer dan fantastische inzet en ga naar de trein. De als stewardess verklede gastvrouwen staan ons al op te wachten in hun chique pakjes en witte handschoenen. Stipt op tijd, om kwart over zeven, vertrekt de trein. Op naar Beijing, het laatste stuk van mijn reis.Die zal dertig uur gaan duren. Alle plaatsen zijn bezet. Ik deel mijn coupé met de drie Nederlanders die met mij de rondreis in Mongolië maakten. Geheel onverwacht blijken de rijtuigen hypermodern te zijn. Gebouwd in 2007, beschikken ze over de allerlaatste snufjes. Zo zijn de coupé 's zelfs van DVD-schermen, koptelefoons en 220 volt stopcontactenvoorzien. Wi Fi ontbreekt nog maar net,maar deop steenkolen gestookte samovar uit de Russische trein heeft intussen welplaats gemaakt voor een keurige, roestvrijstalen heetwaterboiler.

Afgewisseld door een enkele stop ploegt de trein urenlang door het uitgedroogde, stoppelige landschap. Ondertussen zit ik wat te praten met mijn (internationale) medereizigers, lees ik een boek of maak ik wat foto's. Het is tegen half elf 's avonds wanneer de Chinese grens in zicht komt. In een godverlaten weiland staan enkele militairen in een streng bevroren houding al klaar om ons welkom te heten.

Eenmaal in China aangekomen, krast het nationalevolkslied uit volle borst door de nachtelijke speakers. Op het perron staat een hele batterij grensofficieren ons op te wachten. Hun missie is uitsluitend officieel doen of proberen te doen. Als de douaneformaliteiten eenmaal achter de rug zijn, kan de grote wisseltruc van de assen van onze rijtuigen beginnen. China heeft namelijk een negen centimetersgrotere spoorbreedte, wat andere onderstellen vereist. Alle rijtuigen worden naar een enorme loods gerangeerd. In drie rijen krijgen ze naast elkaar een plaatsje. Wanneer ze van elkaar zijn losgekoppeld, worden ze aan iedere kant door twee zware krikken de hoogte in getild. Wij mogen blijven zitten, gaan ook omhoog en kunnen bij de buren zien hoe de assen er onderuit gerold worden. De Chinezen spelen dit spelletje bijna blindelings: in één vloeiende beweging worden de nieuwe onderstellen aangevoerd en weer vastgezet. Ze doen dat zeer nauwgezet. Dat hopen we tenminste, want we willen veilig verder.Aan het slot van het ritueel worden de wagons weer aan elkaar geregen. Het kronkelend lint en de Chinese spoorwegen zijn weer vrienden. Niets kanhet laatste stukje van dereis naar Beijing nog in de weg staan.

Reacties

Reacties

Nelly

Hai hai, geweldig allemaal! Je schrijft niets over sanitaire zaken. Bezorgt al dat vreemde eten en leven geen diarre of andere narigheid? Ook mis ik informatie over airconditioning. Sinds 'onze' Amerikanen gevlucht zijn naar hotels om verlost te zijn van woonhuizen zonder 'erco' vraag ik me af hoe dat in jouw reis dan moet. Kom je die luxe daar tegen? Ben benieuwd. Leuk trouwens zo'n weblog je kunt je vroegere beroep van journalist toch nog leuk uitleven. Schrijf je nog wel eens artikeltjes trouwens? We horen het wel als je terug bent
Toedeloe Ad en Nelly

Flora

Ha die Leo,

N?men h?o.
W? xìng Zh?ng, jiào Zh?ng Hào.
W? shì Sh?nd?ng rén.
W? zài g?ngs? l? g?ngzuò.
T? shì w? péngyou.
T? xìng Zh?u, jiào Zh?u Lìhuá.
T? shì B?ij?ng rén.
T? zài dàxué l? xué j?nróng.
Duìbuq?, w?men bù huì shu? Y?ngwén

Plezier in China!

hetty

Wat een belevenissen zeg!
En ik ben als zus stiekempjes wel trots op je: wat een mooie schrijfstijl. Inderdaad zoals iemand al zei: heel beeldend en met een vleugje humor doorspekt. Dat leest zo lekker weg.
Deze reis kan straks vast en zeker op het lijstje "onvergetelijke, enerverende ervaringen".
Groet uit Lithoijen!

Ruud van Breda

Ja Leo ge maakt ook zo het een en ander mee. De reis en het het verhaal passen bij elkaar. Alleen jammer dat je er vandaag niet bij bent. Plezierige reis. Groetjes Ruud

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours